Je startte ooit je onderneming omdat je met een bepaald product of dienst winst wilde maken. Maar je bent creatief en ondernemend en ziet ook andere kansrijke initiatieven. Wat doe je dan: je bestaande bedrijf uitbreiden of een tweede onderneming starten? En waar moet je dan rekening mee houden?
Of je nieuwe bedrijfsactiviteiten wilt toevoegen aan je bestaande onderneming of juist wilt onderbrengen in een nieuw bedrijf, hangt van verschillende factoren af. Of de nieuwe activiteiten aanvullend zijn op je bestaande werkzaamheden of daar nogal van afwijken bijvoorbeeld. Maar ook van de vraag welke rechtsvorm je wilt voor je bedrijf. Je mag namelijk geen tweede eenmanszaak beginnen. Voor een nieuw bedrijf moet je een andere rechtsvorm kiezen, zoals een vennootschap onder firma of een besloten vennootschap. Is dat niet mogelijk of niet wenselijk? Dan kun je je eenmanszaak behouden en daar bijvoorbeeld nieuwe handelsnamen aan toevoegen.
SBI-code kan veranderen
De Kamer van Koophandel (KvK) kent aan je bedrijfsactiviteiten een SBI-code toe. Die kan veranderen als er nieuwe bedrijfsactiviteiten zijn. Check daarom of je bedrijfsomschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) nog wel klopt en pas deze aan als dat nodig is. Met een andere SBI-code kan er bijvoorbeeld specifieke wetgeving voor je gaan gelden. Daarnaast kijkt de overheid naar je SBI-code voor het afgeven van vergunningen of het verlenen van subsidies. En ook niet-overheidsorganisaties, zoals brancheorganisaties, pensioenfondsen, banken en verzekeringsmaatschappijen, kunnen de SBI gebruiken voor hun dienstverlening.
Algemene voorwaarden aanpassen
Een ander punt van aandacht zijn de algemene voorwaarden. Het kan nodig zijn om die aan te passen. Als je lid bent van een branchevereniging, kun je vaak gebruikmaken van hun algemene voorwaarden of ben je zelfs verplicht om dat te doen. Ook eisen veel verzekeraars dat je bepaalde zaken in je algemene voorwaarden opneemt. Bijvoorbeeld als je een bedrijfsaansprakelijkheids- of een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt of wilt afsluiten. Vergeet je je algemene voorwaarden aan te passen, dan kan dat problemen geven als je een schadeclaim indient.
Goede voorbereiding
Uiteraard start je niet zomaar met nieuwe bedrijfsactiviteiten. Je begint in zekere zin weer van voren af aan. Het is een aanrader om weer een ondernemingsplan te maken of het bestaande ondernemingsplan aan te passen. Hoe kansrijk zijn de nieuwe plannen? Hoe denk je winst te kunnen maken? Wat heb je nodig aan financiering? Passen de nieuwe activiteiten wel in het bestemmingsplan van de gemeente? Wat moet je aanpassen in je administratie? En wat verandert er voor je belastingen? Hoe zit het bijvoorbeeld met de btw-heffing?
Ten slotte: wat zijn de gevolgen van de nieuwe bedrijfsactiviteiten voor je bedrijfsrisico’s? Moeten er verzekeringen worden aangepast of zijn er nieuwe verzekeringen nodig? Onze adviseurs denken graag met je mee. Neem voor een persoonlijke gesprek contact met ons op.